Mar 18, 2011

INTERNET: Keperluan dan hak kita

Sejak akhir akhir ini aku asyik dengar keluhan pengguna internet di Malaysia mengalami gangguan khususnya bagi penggemar laman sosial Facebook. Ditambah lagi dengan kebarangkalian gangguan itu semakin ketara berikutan kejadian gemba bumi di utara Jepun baru baru ini. Sebenarnya ada kemungkinan sebabnya, kerana perkara begini pernah terjadi kerika gempa bumi di Indonesia sebelum ini yang turut mengganggu sistem kabel bawah tanah yang menghubungkan jaringan internet. Nak cakap panjang aku kurang arif bab ni tetapi kadang2 heran jugak aku negara maju macam Malaysia sebernya sering mengalami masalah internet ni tak kira masa. Tak tau lah mungkin ada pihak yang ambil sikap sambil lewa dalam tugas servis ni, sebab aku pernah dapat e-mel yang menunjukkan bukti pekerja servis customer sbuah syarikat yang mengamblalih urusan ini semua tidur nyenyak..lebih kurang camtu la. Aku nak cakap lebih aku tak tau banyak bab ni tapi ini sebahagian dari masalah yang dianggap remeh padahal untuk satu broadband sekurang kurangnya RM38 sebulan kadar yang dikenakan oleh syarikat komunikasi.. kalau sejuta penduduk pakai pakej ni dah RM 38 juta. Terkini ada pakej baru unifi ke ape ntah tapi kadar mencecah ratusan ringgit sebulan, tahap boleh bayar loan bulanan kete dah tu, macam tak berbaloi untuk golongan pendapatan rendah dan sederhana.. Jangan ssekadar nak untung je. Fikir fikirkanlah..

p/s: Jangan suka aniaya orang lain

No comments:

Post a Comment